Solkurvor är ett fenomen som uppstår vid stora temperaturskiftningar.
Under fredagsmorgonen uppmättes 21 grader i området. Höga temperaturer gör att metallen i rälsen utvidgas och utsätter spåret för höga tryckspänningar.
– Vi var medvetna om denna risk i samband med återställningsarbetet i vintras och detta är en följdeffekt av att vi gjorde den i vinterklimat. Genom kontrollprogrammet har vi dagligen utför spårlägesmätningar och skarvmätningar för att hålla koll på rälsen, säger Simon Sunna, sektionschef järnväg vid Trafikverket.
Väntas återupptas på lördag
Trafikverket jobbar för fullt med att byta ut de påverkade delarna. Spåret måste vara helt återställt innan trafik kan släppas på i igen.
– Under helgens arbeten på sträckan har vi upptäckt att behovet av att fylla på med ny makadam varit större än förväntat. Med anledning av detta tvingas vi skjuta på trafikstarten för att säkerställa att järnvägen når upp de hårt ställda krav vi har, säger Simon Sunna, sektionschef järnväg vid Trafikverket.
Enligt LKAB kostar ett dygns stopp på Malmbanan det statliga gruvbolaget 100 miljoner kronor.