Den omdiskuterade metoden där barn hållits fast av vuxna om de agerat på ett sätt som beskrivs som utåtagerande har granskats av externa konsulter.
I granskningen slås det fast att metoden skapat osäkerheter i klassrum och att det varit otydligt om vilken typ av agerande som lett fram till någon form av disciplinering.
Kan ha brutit mot lagen
Det framgår också att lärarna har haft rätt i att fysiskt ta tag i elever för att leda dem ut ur klassrummet. Däremot menar granskningen att det är oklart huruvida man haft rätt i att fortsätta fasthållandet utanför klassrummen, men slår inte fast att något fel begåtts.
– Det finns inte så mycket rättspraxis så att man kan säga om det här har varit proportionerligt eller inte, säger skolchef Charlotte Sundqvist.
Ska utbilda personalen
Skolchef Charlotte Sundqvist menar att man nu kommer att gå vidare med arbetet på att öka studiero och trygghet i klassrummen.
– Vi kommer inte att pausa arbetet med trygghet och studiero. Vi kommer att agera enligt den lag som finns och samtidigt utbilda personal så att de känner sig lugna och säkra i det, säger Sundqvist.
I klippet hör du skolchefen och ordförande i utbildningsnämnden om granskningen av metoden.