• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Piteå havsbad. Arkivbild. Foto: SVT

Piteå Havsbad säljs

Uppdaterad
Publicerad

Från och med den 1 januari 2016 får Pite Havsbad nya ägare 

De nya ägarna är Swedish Lapland DMC AB som ägs av Tobias Lindfors och Jan Aspvik.

I koncernen Swedish Lapland DMC AB ingår också Nordkalotten Hotell och Konferens.  Köpet omfattade även varumärket Swedish Lapland DMC som nu blir namnet på hotellkoncernen.

Utöver Pite Havsbad och Nordkalotten kommer Hotell Laponia (Arvidsjaur), Skellefteå Stadshotell och Hotell Malmia (Skellefteå) där Kristoffer Lundström är ägare ingå i alliansen med Swedish Lapland DMC AB.

Effekt ska märkas redan sommaren 2016

Redan under sommaren 2016 kommer vi se effekt av de nya ägarnas idéer. En 11 veckor fullspäckad aktivitets- och nöjeskalender som toppas med att man blåser liv i konceptet Beach Party Pite Havsbad med en världskänd artist på scenen mitt på stranden.

”Vi ser fram emot att inom fyra år bygga och utveckla Pite Havsbad till Nordens ledande sommaranläggning med spa, nöjen och konferens. Känns extra skoj att få en bra start med ett fullbokat hotell under SM-veckan 25-31/1 då Pite Havsbad fungerar som SM-by ”, säger Tobias Lindfors, ordförande i Swedish Lapland DMC AB i ett pressmeddelande.

”Roligt att sälja till norrländska entreprenörer”

”Det känns roligt att kunna sälja verksamheten till norrländska entreprenörer som tänker långsiktigt och kan utveckla verksamheten ytterligare”, säger Hilding Holmqvist, som säljer Pite Havsbad efter 19 år som ägare.

Tobias Lindfors och Jans Aspvik äger tillsammans även bemannings- och rekryteringsbolaget StudentConsulting och utbildningsbolaget Miroi.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.