– Det är ganska dumt för de säger att de vill behålla Piteå som en kulturstad. Men att lägga ner det som är kultur och satsa på fotboll i stället är en dum idé, säger 16-åriga Sofie Bergdahl från balettskolan i Piteå.
Piteå har byggt en ny fotbollshall i år. Samma år som kommunen klubbat igenom nedläggningsbeslutet av den svenska balettskolan i Piteå. Ett beslut som kommunen sparar 4,7 miljoner kronor på.
Christoffer Nylund är en balettpappa som tycker att man ska inte sätta fotboll och dans mot varandra. Han vill att båda ska finnas i Piteå.
– Balettskolan har betytt mycket för min familj och min dotter. Hon brinner verkligen för dansen. Jag tycker att kommunen borde ha fått medel någonstans ifrån.
Togs på sängen
Svenska balettskolans elever, föräldrar och personal fick beskedet om nedläggning som en blixt från en klar himmel, utan en förvarning. Den konstnärliga ledaren Emma Idén tog nedläggningsbeslutet så hårt att hon har bestämt sig för att lämna Piteå och flytta till Göteborg.
– Jag klarar inte att vara kvar efter att de ska montera ner det som jag har varit med och byggt upp under fem och ett halvt år. Det känns otroligt vemodigt att stanna kvar så jag väljer att lämna nu, berättar hon.
”Behövs balettskolor i hela Sverige”
I och med nedläggningsbeslutet har Sverige bara två balettskolor på grundskolenivå – en i Stockholm och en i Göteborg. En utredning om att starta en elitskola för dansare i Luleå pågår men inga beslut är tagna.
– Det behövs rekryteras dansare från hela Sverige. Det behövs balettskolor i hela Sverige, en där uppe, en där nere, en i väst och en i öst, fastslår den konstnärliga ledaren Emma Idén från Piteå.
– Vi måste prioritera och med fler elever i förskola och skola så prioriterar vi det som är bäst för alla. Vi har skrivit till staten och bett om nya förutsättningar att driva svenska balettskolan och hade vi fått det så hade vi drivit det vidare, försvarar kommunalrådet Helena Stenberg (S) nedläggningsbeslutet.
Balettskolan ska förfasas ut under två årstid.
Bitterheten lever kvar
En annan nedläggning som upprörde många Piteåbor är stängningen av kulturscenen Krokodil för två år sedan. Krokodil drevs av komikern och sångaren Ronny Eriksson och hans fru i femton år, utan bidrag från kommunen.
Till slut tröttnade Ronny Eriksson.
–Vi fick aldrig någon stöttning från kommunen. Vi firade Krokodils tioårsdag med två veckors kulturfestival och sökte sponsring från olika håll. Några företag gick in och sponsrade men kommunen menade att ”nej, då måste vi ge till varenda bensinmacksägare som hållit på i tio år” så vi fick inga pengar från dem. Då kände jag att förut trodde jag att vi var i samma lag men nu så får vi ha affärsmässiga förbindelser i stället.
Sloganen kostar pengar nu
Resultatet blev att Piteå kommun måste nu betala för att använda Ronny Erikssons verk, sångtexten ”Det är hit man kommer när man kommer hem” och barnföreställningen ”Tomtesagan”. Avtalet kostar 265 000 kronor för Piteå kommun.
– Krokodil är ingenting som kommun har haft någonting med att göra. Det är ju en privat Pitebo som drivit det och det beslutet får stå för honom, säger kommunalrådet Helena Stenberg (S).
Det är ju därför han tröttnade och lade ner. Var det fel att inte ge kulturbidrag till Krokodils verksamhet?
– Vi har hjälpt till med infrastruktur och byggnader men för övrigt är det näringsidkarens eget beslut, säger kommunalrådet.
Gallerior i stället för gallerier
Kommunalrådet Helena Stenberg poängterar att enligt Piteå kommuns vision ska kulturen prägla all verksamhet i Piteå.
Ronny Eriksson tycker att Piteå har ett rikt kulturliv fortfarande tack vare ideella föreningar men enligt honom vet inte kommunen vad den vill ha.
– Kommunen strösslar litet pengar till föreningar men de stora pengarna går till Norrbottens Neo, och den så kallade finkulturen, för att sätta Piteå på kartan. Kommunen tycker att kulturen är bra om det kan locka folk till staden och handla i affärerna men själva kulturen bryr de sig inte om, säger han.
– Jag brukar skämta om och säga att man måste kunna skilja på gallerior och gallerier och tyvärr så i den här stan så verkar galleriorna vara viktigare för dit kommer folk och handlar, avslutar Ronny Eriksson.
– Har vi inte kultur blir vi som djur. Människor behöver kultur för att överleva, det är jätteviktigt. Vi kan inte bara jobba, äta och dö utan det måste finnas mer saker, vi måste uppleva dans, musik, sång och bild. Det är viktigt för vår överlevnad, säger den svenska balettskolans konstnärliga ledare Emma Idén.