Rikard Gebart är verksamhetsledare för Center for Hydrogen Energy Systems Sweden – CH2ESS. I det projektet forskar Luleå tekniska universitet kring vätgasanvändning i industriella processer och energisystem. I nära samarbete med svensk industri. Han tror att Inlandsbanan kan bli en viktig faktor för att transportera vätgas i framtiden. Hör honom i videon ovan.
100 vagnar långt tåg
Han gör en snabb uträkning på vätgasbehov omvandlat i tågvagnar:
– Bara LKABs process i Malmberget behöver 2700 ton vätgas per dygn, det skulle innebär ett 100 vagnar långt tåg per dygn på inlandsbanan, säger Rikard Gebart, professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet. (LTU)
Gamla sanningar gäller inte
Han menar att det framtida vätgassamhället kommer vända saker och ting på ända:
– Vi vänder ju upp och ned på hela energisystemet. Vi är vana vid att tänka att energin produceras i norr och förflyttas söderut, men i det här nya landskapet så behöver energi produceras över hela landet och flyttas norrut. För de riktigt stora konsumenterna ligger där i framtiden.
Han pekar på att järn- och stålindustrin kommer att förbruka motsvarande ungefär hälften av Sveriges nuvarande elproduktion.
Pipelines ett alternativ
SVT har tidigare berättat om planer om pipelines för vätgas hela vägen från Gibraltar och upp till Finland via Sverige. Ett projekt som inte skulle vara gratis att genomföra. Pipelinen behöver även kompressorer för att skicka gasen vidare i ledningen, något som också medför energiförluster. Men Rikard Gebart menar att Inlandsbanan kan spela en viktig roll även om en pipeline skulle bli byggd.