Snart kan det gigantiska byggandet i Luleå Hamn påbörjas

Uppdaterad
Publicerad

Planerna på att fördjupa Luleå Hamn har diskuterats sedan 2014 och tio år senare, 2024, startar arbetet.

– Malmporten är en avgörande satsning för norra Sveriges industrier och samhällsutveckling. Vi kommer vara en helt ny hamn om bara några år, säger Henrik Vuorinen, vd Luleå Hamn.

Anledningen till satsningen bottnar i en ökad malmproduktion för länets gruvor och därför behöver kapaciteten för Luleå Hamn öka. Sedan tidigare har malm transporterats till både Narvik och Luleå med hjälp av malmbanan.

Utbyggnaden av Luleå Hamn ökar kapaciteten så att man sommartid kan ta emot fartyg som kan lasta upp till 160 000 ton mot dagens maximala 55 000 ton.

Vintertid minskar även kostnaderna för isbrytning samtidigt som restiden förkortas.

Arbetet startar 2024

Muddringen och anläggandet av ny djuphamn i Luleå startar 2024. Projektet beräknas vara klart 2027/2028.

Tanken är att de muddrade massorna ska fylla igen halvön där det sedan ska anläggas en ny pir och även dras järnväg fram till avlastningsområdet.

Malmporten genomförs i samarbete mellan Luleå Hamn, Luleå kommun, Sjöfartsverket och Trafikverket. Sjöfartsverket ansvarar för alla åtgärder i Luleås farleder, medan Luleå Hamn ansvarar för anläggandet av den nya djuphamnen. All muddring inom projektet genomförs av Sjöfartsverket. Malmporten finns med i Trafikverkets förslag till nationell plan 2022–2033.

Största muddringsprojektet i modern historia i Sverige

Totalt bedöms drygt 800 000 m3 (teoretiskt fast mått, tfm) massor behöva grävas upp för att kunna ta emot de större fartygen i farvattnena i hamnen.

– Det motsvarar ungefär vad som behövs för att bygga en 103-filig motorväg mellan Stockholm-Uppsala, säger Henrik Vuorinen.

Inte första gången som Svartön byggs ut

Senaste gången som det skedde en utbyggnad av halvön var när det planerades för Stålverk 80.

Ett industriprojekt som aldrig blev av.

Projekt Malmporten

Syftet med projektet är att bredda och fördjupa farlederna in till Luleå hamn samt anlägga en ny djuphamn med tillhörande infrastruktur.

Det innebär att Luleå hamn kommer att kunna ta emot de största fartygen som rör sig i Östersjön, s k Östersjömax.

Vid muddringen kommer sediment i storleksordningen av 75 fotbollsplaner att lyftas upp från havsbotten och bygga på halvön.

Malmporten beräknas kosta ungefär 2,7 miljarder kronor, där staten genom Trafikverket och Sjöfartsverket svarar för cirka 1,3 miljarder kronor och Luleå hamn står för 1,3 miljarder kronor.

Fakta: Sjöfartsverket, Luleå Hamn AB

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.