Tidigare har flera intressenter funnits som enligt uppgift haft önskemål om att få köpa verket och montera ner det, men att anläggningen nu ser ut att få stå kvar i Kaunisvaara är enligt kommunalrådet, som tidigare var anställd av det konkursade gruvbolaget Northland resources, en nyckelfråga.
– Malmpriserna har börjat gå upp åt lite grann och då hamnar vi kanske i ett annat läge och då är anrikningsverket en central fråga. Rivs det bort – då är det slut. Vem börjar göra en sådan nyinvestering?
Transporter A och O
Men fortfarande kvarstår många frågetecken inför en eventuell framtida gruvbrytning. Vem som ska gå in som ägare är förstås en central fråga – och inte minst den som handlar om transporterna.
– Transporterna är A och O. Det finns ju olika lösningar, men jag ser att man kanske bör se över om det går att ordna med järnvägstransporter från Pajala. Det bästa skulle vara att börja bygga järnväg mellan Kaunisvaara och Svappavaara, eller också kanske man ska återuppta tanken med en järnvägslösning på den finska sidan, säger Harry Rantakyrö.
– Järnväg är det absolut bästa alternativet för den kan man nyttja till annat också. Annars är pipelines det billigaste sättet att transportera malmen – det är en modell som används på andra ställen.