Varje år redovisar organisationen Internetstiftelsen en undersökning om svenskarnas internetvanor. I år är Roblox ett av de stora utropstecknen.
Spelet är en av de största plattformarna för 10-talister och lockar tiotals miljoner varje dag. Det har till och med jämförts med herrarnas fotbolls-VM som vart fjärde år lockar flest tittare.
Succén utvecklas i Boden
Spelplattformen släpptes 2006, av den amerikanska spelutvecklaren Roblox Corporation. I slutet av 2022 hade företaget över 2 000 anställda.
För att försöka förstå framgången besöker SVT Norrbotten Boden Business Park. Där jobbar anställda med utveckling av nya plattformar och banor till spelet.
– Primärt handlar det om bolag och utvecklare som skapar nya upplevelser. Man samarbetar även med stora varumärken som vill finnas i själva spelet men inte har själva kompentensen för att skapa något självmant, säger Mattias Bergqvist, grundare av spelutbildningen Boden Game Camp.
”Som att gå på stan med kompisar”
Han tror att den sociala aspekten av spelet, och möjligheten till kreativt tänkande, ligger bakom succén.
– Man har varit väldigt effektiv i skapandet eftersom det passar så många typer av personer. Man spelar inte bara ett spel och det är ungefär som att gå på stan med kompisar.
I klippet ser du spelet som är stekhett bland landets 10-talister.
Så många svenskar använder roblox
- 8 procent har använt Roblox år 2023 och 3 procent använder plattformen dagligen.
- Jämfört med 2022 har andelen som använder Roblox i år ökat med 1 procent.
- Roblox används nästan uteslutande av de som är födda på 2000-talet (35%). Bara 1 procent representeras av 1900-talister.
- Roblox används allra mest av 10-talisterna varav mer än 6 av 10 har använt plattformen i år.
- Roblox används i lika hög utsträckning av pojkar som flickor. Bland 00-talisterna är det dock fler pojkar som använder Roblox och bland 10-talisterna fler flickor.
- 2 procent av befolkningen har Roblox som favorit bland sociala medier. Bland de som är födda på 2000-talet har 8 procent Roblox som favorit, och hela 20 procent bland 10-talisterna.
Källa: Internetstiftelsen