”Artificiell intelligens (AI) har revolutionerat många aspekter av vår vardag, inklusive utbildning. Men dess tillämpning i akademiska sammanhang har också gett upphov till oro över möjligheterna till fusk” – så svarar AI-verktyget ChatGPT på frågan om den kan skriva en ingress om AI och fusk i skolan.
Färre inlämningsuppgifter
Enligt Skolverket gör AI:ns utveckling det allt svårare för lärare att upptäcka om eleven använt sig av chattbotar i skolarbetet. Sedan i slutet av februari avråder de därför från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag.
Lars Lindehaven är tekniklärare på Strömbackaskolan i Piteå. Han är en av de som kommer dra ner på inlämningarna.
– Vi fokuserar mer på klassrumsundervisning, säger han.
Ser positivt på AI
Flera elever på Strömbackaskolan och Lars Lindehaven tar upp att man skulle kunna använda AI:n som ett hjälpmedel inom skolan.
– Man kan se det som en fortsättning på de hjälpmedel som vi utvecklat genom tiderna med allt ifrån miniräknare och datorer till smartphones och internet. Det här är nästa steg, säger Lars Lindehaven.
I klippet hör du hur man kan upptäcka om AI använts i skolarbetet.