Det är regeringen som ger Sjöfartsverket i uppdrag att tillsammans med det finska Trafikledsverket inrätta en arbetsgrupp om isbrytning.
– Det behövs ett fortsatt nära samarbete mellan Sverige och Finland inom isbrytarverksamheten, både när det gäller den operativa driften och den pågående förnyelsen av ländernas isbrytarflottor, säger Andreas Carlson.
Ska klara svåra isförhållanden
Den svenska och den finska regeringen antog i september 2024 en gemensam samarbetsförklaring för att stärka samarbetet mellan länderna, bland annat avseende isbrytning.
Arbetsgruppen ska bland annat utarbeta en långsiktig och samordnad vision för vilken isbrytarkapacitet de ansvariga myndigheterna i både Sverige och Finland behöver på såväl kort som lång sikt. Det för att kunna säkerställa att trafiken till hamnarna i Sverige och Finland kan upprätthållas trots svåra isförhållanden.
”Avgörande att det fungerar”
– Det görs stora investeringar i Norrbotten och Luleå hamn och isbrytarna är helt avgörande för infrastrukturen, säger Anderas Carlsson.
Arbetsgruppen ska löpande rapportera till Regeringskansliet och Kommunikationsministeriet i Finland. Sjöfartsverket ska senast den 30 juni 2026 redovisa resultatet av arbetsgruppens arbete.