Kampanjen har bland annat uppmärksammats i brittisk, tysk, amerikansk, sydafrikansk, fransk och japansk media.
Den går ut på att heja extra mycket på varandra för att skapare ett trivsammare Luleå.
Invånarna möts av videoklipp på bussar och i sociala medier där man ser hur människor blir gladare när en förbipasserande hälsar.
– Vi vill inspirera till ett vänligt Luleå som bygger det sociala kittet. Det gör att vi kan fortsätta vara en trygg plats för oss som bor här, och attrahera nya att flytta hit, säger kommundirektören Anna Lindh Wikblad.
Spekulerar i bistert klimat
Internationell media har bland annat rapporterat att det bistra klimatet kan bidra till färre möjligheter för invånarna att möta varandra på daglig basis.
Men Åsa Koski, kommunens hållbarhetsstrateg, menar att den moderna och urbana livsstilen också är en förklaring.
– Ju större stad desto mer är du själv. När folk bodde i byar var vi bättre på att säga dessa enkla saker till varandra, säger hon.
I klippet – hör Åsa Koski om det stora intresset för den ”lilla kampanjen”.
Säg hej-kampanjen
Säg hej-kampanjen pågår i fyra veckor. Den startade på Grannens dag 31 oktober och förhoppningen finns att det vinkas extra mycket till varandra på Internationella hejardagen 21 november.
Kampanjen genomförs i lokaltrafiken, på sociala medier och på gymnasieskolorna.