Luleå kommuns Åsa Koski med domkyrkan i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet – hör Luleå kommuns Åsa Koski om det enorma intresset för den lilla och lokala kampanjen. Foto: Mattias Persson Suorra/SVT

Luleås lilla hej-kampanj väcker stort intresse världen över

Uppdaterad
Publicerad

Introverta Luleåbor som har tre timmars solljus om dagen och inte vågar hälsa på varandra. Så beskriver amerikansk media kommunens hälsningskampanj som sprids världen över.

– Vi är väldigt förvånade, säger Åsa Koski.

Kampanjen har bland annat uppmärksammats i brittisk, tysk, amerikansk, sydafrikansk, fransk och japansk media.

Den går ut på att heja extra mycket på varandra för att skapare ett trivsammare Luleå.

Invånarna möts av videoklipp på bussar och i sociala medier där man ser hur människor blir gladare när en förbipasserande hälsar.

– Vi vill inspirera till ett vänligt Luleå som bygger det sociala kittet. Det gör att vi kan fortsätta vara en trygg plats för oss som bor här, och attrahera nya att flytta hit, säger kommundirektören Anna Lindh Wikblad.

Spekulerar i bistert klimat

Internationell media har bland annat rapporterat att det bistra klimatet kan bidra till färre möjligheter för invånarna att möta varandra på daglig basis.

Men Åsa Koski, kommunens hållbarhetsstrateg, menar att den moderna och urbana livsstilen också är en förklaring.

– Ju större stad desto mer är du själv. När folk bodde i byar var vi bättre på att säga dessa enkla saker till varandra, säger hon.

I klippet – hör Åsa Koski om det stora intresset för den ”lilla kampanjen”.

Säg hej-kampanjen

Säg hej-kampanjen pågår i fyra veckor. Den startade på Grannens dag 31 oktober och förhoppningen finns att det vinkas extra mycket till varandra på Internationella hejardagen 21 november.

Kampanjen genomförs i lokaltrafiken, på sociala medier och på gymnasieskolorna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.