Genom trafiksäkerhetsåtgärder har Sverige lyckats att närmast halvera antalet dödsolyckor i trafiken på 20 år, men tendensen är att den positiva utvecklingen stannat av. Fjolårets 325 döda är det mesta sedan 2009. Det som ökat kraftigt är mötesolyckorna, vilket är märkligt med tanke på att vi över landet har mer mötesfria vägar än någonsin.
Maria Krafft trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket konstaterar att vi har problem med att över hälften av förarna kör för fort.
I Finland har man sedan 30 år vinterhastigheter på 9000 kilometer av vägnätet. Från november till mars/april får man på dessa vägar köra 80 kilometer i timmen istället för 100.
Bra resultat av vinterhastighet
Enligt trafikpolisen i finska Lappland, Jorma Lantto, är opinionen om fartbegränsningen delad. En del lovordar den medan andra tycker den är onödig. Olycksstatistiken talar dock för. 15 procent färre olyckor med personskador och 29 procent färre dödsolyckor på sträckorna med vinterhastigheter.
– Det betyder åtta till nio färre döda på dessa vägar och ett 40-tal färre skadade. Ett mycket bra resultat av vinterhastigheterna, säger han.
Han konstaterar att om man minskar hastigheten med 20 kilometer i timmen, från 100 till 80 halveras bromssträckan.
– Och det är klart att även om man krockar blir ju inte konsekvenserna så allvarliga, säger han.
Maria Krafft tycker att man även i Sverige kan se på vinterhastigheter som en möjlighet för att ytterligare förbättra trafiksäkerheten och då exempelvis på vägar där det inte är aktuellt att bygga vajerräcken eller på vägar där det är mycket vilt.