Truckarna är programmerade att köra en särskild rutt efter den tre kilometer långa sträckan från lastningen i Liikavaaragruvan till krossarna i den gamla delen av Aitik.
Därför kan en operatör hålla koll på upp till 15 fordon på egen hand.
Och det vilar ett stort ansvar på operatörerna – truckarna väger dryga 500 ton när de är fullastade och de är enligt bolaget ”i princip världens största maskiner”.
– Det är många bollar i luften. Här händer det mer saker som vi måste lösa, säger Pontus Wallgren när han jämför det nya jobbet med det gamla som truckförare.
Kan bli helt förarlöst i framtiden
De obemannade truckarna kan rulla nästan dygnet runt och på det sättet sparar man pengar. Det behövs färre truckar för att göra samma jobb, och det har betydelse då varje truck kostar mellan 50-70 miljoner kronor.
Införandet av själva systemet har hittills kostat 250 miljoner. Än så länge finns det inget beslut om att införa förarlösa truckar i hela Aitikgruvan – men det är inte osannolikt att projektet utökas.