En stilla dag på järnvägsstationen i Haparanda. Men får Företagarna i Norrbotten som de vill blir Haparanda och grannstaden Torneå i Finland en central för godstrafik till och från Kina, längs den gamla Sidenvägen.
Vägen var en handelsförbindelse under medeltiden mellan Europa och Asien.
– Det är det här som är det roliga med den här idén, att den är fullt realistisk. För en ganska skälig investeringskostnad kan vi faktiskt väcka liv i den här tanken, säger Företagarnas regionchef i Norrbotten, Tomas Blomster.
Stor intresse
Redan idag är intresset för Sidenvägen stort i Finland där skogsföretaget Stora Enso fraktar gods med järnväg via Ryssland till södra Kina. Med järnväg tar frakterna det tio dagar. Med fartyg till och från Europa tar det sex till åtta veckor.
– Man har börjat testa lita grann (i Finland, reds anm) med ungefär 15 tåg, eller att man planerar att skicka 15 tåg. Och man har även gjort tester, så man är på gång, berättar Tomas Blomster.
10 miljoner euro
Företagarnas tanke är att få loss cirka 10 miljoner euro så att man kan elektrifiera den två mil långa sträckan mellan Torneå och Keminmaa. Ett center för logistik skulle också enligt planerna byggas i gränsstäderna Haparanda/Torneå.
Samtidigt som planerna smids är de politiska förhållandena mellan Europa, Sverige och Ryssland inte de bästa idag.
– Självklart finns det utmaningar. Men dialog finns. Och det är där, om man tänker positivt, vi vill börja, menar Företagarnas regionchef Tomas Blomster.