Även om skotrarna har blivit bättre och skoterförarna är bättre utbildade så råkar många ut för olyckor. Säkrast att köra skoter är på skoterleder. Det finns flera hundra mil skoterleder i Norrbotten och det finns kartor som visar var lederna går.
– I Kiruna kommun finns det 85 mil snöskoterleder som kommunen har ansvar för, resterande leder är statens. Som kommun är vi ansvarig för de kommunala lederna och vi har skyldighet att hålla dem i bra skick, säger Anders Burman driftschef för utomhusanläggningar i Kiruna kommun.
Svaga isar
På många håll är det svaga isar den här vintern precis som de senaste åren, så även om skoterledskartan visar att leden fortsätter ut på isen så betyder det inte att det är helt säkert att köra på isen. Statistiken visar att den vanligaste orsaken vid snöskoterolyckor med dödlig utgång är drunkning.
– På isen har vi markerat med ruskor när vi anser att isen är farbar men all körning på isen sker på egen risk, säger Anders Burman.
Att ansvaret ligger på skoterföraren är helt klart om man tittar på hur försäkringsbolagen ser på snöskoterkörning på isen.
– Det är alltid skoterföraren som ska förvissa sig att isen har tillräckligt med bärighet. Framför allt ska man undvika att köra där det finns risk för vakar. Det är ju förenat med livsfara och det måste man tänka på innan man kör ut på isen, säger Fredrik Lilliehöök produktchef på Svedea.