Det är Sameradion & SVT Sápmi som har sammanställt offentlig statistik och rapporterar att klimatutsläpp från skotrar och fyrhjulingar tredubblats sedan 1990. Under samma tidsperiod har antalet registrerade terrängmaskiner ökat markant.
I fyra av de fem nordligaste länen släpper terrängmaskinerna ut mer växthusgaser än inrikesflyget.
”Det är chockerande”
En som är kritisk mot den här utvecklingen är Tor L Tuorda i Ráddnávrre utanför Jokkmokk – som också sitter i Jokkmokkskretsen för Svenska naturskyddsföreningen.
– Det är chockerande. Man har ändå förstått att det är stora utsläpp men så stora kunde jag inte tro. Men det är klart, maskinerna har blivit större, upp till 150 hästar är inte ovanligt. Ju mer hästkrafter, desto större utsläpp, säger Tuorda.
Antalet terrängfordon har ökat markant
Per-Olov Wikberg vid Naturvårdsverket är nationell samordnare för det nationella snöskoterrådet, ett dialogforum som samlar både myndigheter och organisationer.
Per-Olov Wikbergs främsta förklaring till utsläppsökningen är att antalet terrängfordon har ökat markant sedan 1990 – det här ser också Niklas Kristoffersson som den största orsaken.
Kristoffersson är vd för Snöfo, branschföreningen för import av snöskotrar.
– Snöskotrarna har genomgått en enorm utveckling sedan 1990. Många använder maskinerna betydligt mer än tidigare och på många olika sätt. Det har blivit en viktigare del i livet för många och då blir det givetvis mer utsläpp, säger Kristoffersson.
På Sameradion & SVT Sápmis webbsida finns det mer att läsa. Där finns också grafik över utsläppen samt en förklaring till hur man beräknar utsläppen av föroreningar i Sverige.