Redan nu finns tre testvägar i Sverige där man testar laddning av elfordon. En utanför Arlanda och en i Skåne som inte är kontaktlösa, och en testväg på Gotland. Den kontaktlösa testvägen på Gotland är baserad på utländsk teknologi.
– Material som används på elektrifierade vägar i Sverige är alla baserade på utländsk teknik. Detta projekt gör det möjligt för oss att utveckla en konkurrerande svensk teknik, säger Andrzej Cwirzen, professor i building materials på LTU.
Söker lösningar till rimligt pris
– Man måste skapa ett elektromagnetiskt fält för att kunna skicka elektriciteten mellan marken och bilen och då måste materialet vara ledande, säger Andrzej Cwirzen.
Hur man skapar sådan betong och asfalt till ett rimligt pris – det är knäckfrågan.
För närvarande blandar LTU nanopartiklar i betongen och asfalten för att göra den ledande, men det blir väldigt dyrt i längden.
Därför ska de under två år söka efter billigare ingredienser så att laddvägarna kan bli verklighet.
Trafikverket intresserade
Projektet är finansierat av Energimyndigheten och Trafikverket har visat ett stort intresse berättar Andrzej Cwirzen.
Trafikverket berättade i somras att de bestämt sig för att bygga Sveriges första permanenta elväg mellan Hallsberg och Örebro där hela elvägssystemet med kringtjänster, betal- och accessystem ska testas.
I videon berättar professorn om hur de vill använda gigantiska 3D-skrivare för att bygga framtidens elvägar.
Samarbetspartners i projektet
Building materials group – LTU Luleå
Electrical power engineering – LTU Skellefteå
NCC
Skanska
PEAB
Trafikverket