Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur skoterlederna ska betalas och underhållas kan förändras i framtiden. I klippet hör du Per-Olov Wikberg, samordnare vid Nationella Snöskoterådet. Foto: Teuvo Palomäki/SVT

Skoteråkning i Norrbotten kan bli dyrare: ”Vi är på väg mot fler betalleder”

Publicerad

Hur skoterlederna ska underhållas och finansieras i Kiruna och andra delar av Norrbotten kan stå inför en förändring. I södra fjällen kan ett årskort för att åka på skoterled kosta 1 500 kronor.

 – I Norrbotten har skoterförare stora möjligheter till fri åkning men vi är på väg mot ett system med fler betalleder, säger Per-Olov Wikberg, samordnare vid Nationella Snöskoterådet.

Intresseorganisationen är på besök i Kiruna för att möta lokala aktörer och diskutera utmaningar och möjligheter för skoteråkning i Kiruna området. Bland annat diskuteras skoterleder och hur man ska finansiera underhåll och skyltning.

Olika kostnader

I Norrbotten är det ovanligt med avgifter utan kommunerna har så kallade allmänna skoterleder och finansierar underhållet, men på många andra ställen i Sverige har man övergått till betalleder antingen frivilliga eller tvingande avgifter.

– I Funäsfjällen och Frostviken i Jämtlandfjällen betalar man upp till 1 500 kronor för ett årskort och 100 kronor för ett dagskort för att köra, berättar Per-Olov Wikberg.

I klippet hör du Per-Olov Wikberg berätta mer om de villkor som gäller för skoteråkare.

Betalleder för skoteråkning

Betalledsområden utgörs av geografiskt avgränsade områden med särskilda regler.

De finns framför allt i de södra och mellersta delarna av fjällkedjan, exempelvis i Sälen, Idre, Funäsfjällen, Åre/Storlien och Frostviksfjällen.

Den som vill köra i ett betalledsområde betalar en avgift.

Källa: Nationella Snöskoterrådet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.