I flera dagar sökte den åtalade 34-åringen hjälp hos psykiatrin. Han led av vanföreställningar och trodde att någon ville döda honom. Även anhöriga kontaktade vården, men hjälpen uteblev. Samtidigt som han attackerade den 82-årige mannen hade han kontakt med SOS Alarm, en samtalskontakt som den åtalades advokat kommer att föra fram till sin klients försvar under rättegången.
– SOS Alarms oprofessionella bemötande är det som triggar gärningen och i förlängningen även våldet som följer, säger mannens advokat Marko Tuhkanen.
Rättegång idag
Den 34-årige man som idag står inför rätta vid Luleå tingsrätt för grov misshandel och grovt olaga hot efter att ha knivskurit en 82-årig man och hotat honom till livet är ett välkänt namn inom rättsväsendet. De senaste fem åren har han åtalats och dömts för liknande brott sex gånger. Misshandel, mordförsök, rån, narkotikabrott och diverse trafikbrott har lett till fängelsestraff och skyddstillsyn.
Fick ingen hjälp
Polisens förundersökning visar att 34-åringen även är välkänd för SOS Alarm. Dagarna innan attacken kontaktade han flera gånger psykiatrin men också SOS Alarm. En anhörig till mannen berättar i polisförhör hur hon bollats runt mellan akutpsykiatrin, 1177 och polisen i ett försök att få honom under vård men 34-åringen fick ingen hjälp.
– Min klient har i flera dagar intensivt sökt vård och varit i kontakt med SOS Alarm men inte fått hjälp. Jag ser det här ofta, behovet av vårdplatser och det faktiska antalet vårdplatser matchar inte och psykvården pressas till hårda prioriteringar, säger Marko Tuhkanen.
”Hoppas att polisen tar dig och slänger bort nycklarna”
I samband med att 34-åringen attackerade den äldre mannen var han vid upprepade gånger i kontakt med SOS Alarm.
Utdrag ur SOS Alarms samtalslista lördag 15 juni kl. 12.53 :
34-åringen: “Jag står och knivhotar en gubbe nu”
SOS: “Jo, men inte går det fortare för att du håller på att ringa 112 hela tiden”
34-åringen: “Jag står med en kniv”
SOS: “Jo”
34-åringen: “Jag knivhotar han”
SOS Alarm: “Vet du jag hoppas att polisen tar dig och slänger bort nycklarna”
Senare i samtalet:
SOS Alarm: “Du har ringt i flera dagar, det är ju bara fyllesvammel.”
34-åringen: “Nä”
SOS Alarm: “Jo, det är det.”
34-åringen: “Nä”
SOS Alarm: “Du vet, ta och skruva på korken på flaskan och skärp dig.”
34-åringen: “Jag rånar honom, på bilen eller sin telefon.”
SOS Alarm: “Ja, men inte hjälper det att du hotar oss. Polisen kommer ringa dig, men dom har ju inte en chans för du ringer ju hit hela tiden.”
34-åringen: “ja, men det inte jag som ringt, gubben, för jag knivhotade han, jag hugger ihjäl honom.”
SOS Alarm: Ja, men sluta nu. Hejdå.”
34-åringen: “Men jag har ju kniven o...”
Samtalet avslutas.
Vid ett senare samtal till SOS Alarm har 34-åringen knivskurit den äldre mannen.
– De här samtalen är inte bara kränkande, deras oprofessionella beteende är det som triggar gärningen och i förlängningen även våldet som följer. Hade man skickat en bil från första början hade han kanske inte skurit mannen? säger Marko Tuhkanen.
Erkänner brott men bestrider ansvar
När polis anlände till platsen sträckte 34-åringen upp armarna i luften och släppte kniven. SOS Alarm var kvar i telefonen när 34-åringen säger till en polis:
”Jag sa ju att jag behövde hjälp. Jag ville inte skada han, jag ville inte skada han...”
– Han kommer att medge, så vitt han minns, att han hotat mannen med kniv och att det är han som förorsakat de blödande sår som mannen tillfogats. Däremot bestrider han ansvar för brott eftersom han agerat i nöd, säger mannens advokat Marko Tuhkanen.
Så kallad putativ nöd handlar om hur en person subjektivt uppfattar en situation, alltså en person som exempelvis lider av vanföreställningar kan handla i nöd trots att det rent objektivt inte handlar om en nödsituation.
SVT Nyheter Norrbotten har varit i kontakt med den 82-årige mannen men han har avböjt att medverka i en intervju.