-Tanken var att vi skulle börja med spårbyte 2015 och vara klara 2018, men det vi gör nu är att se om vi kan göra det fortare, säger chefen för Trafikverket Region Nord, Arnold Vonkavaara.
I måndagskvällens studiointervju i Nordnytt berättar han om planerna att påskynda upprustningen av spåren.
-Det skulle vara möjligt att börja redan till sommaren och kan vi göra det så gör vi det, säger han.
Sänkta hastigheter
Hastigheterna på järnvägen till och från Luleå sänktes nyligen på grund av att banans bristande kvalité. Det betyder att alla persontåg får köra högst 90 kilometer i timmen medan godstågen får gå i högst 70 kilometer i timmen.
Det här ger upp till en timmes längre restid och resenärerna Nordnytt träffade under måndagen var uppgivna.
-Jag läste det igår faktiskt, men tidtabellerna är inte ändrade så man undrar just hur det är, säger Susanne Bernestedt.
Förseningar
Måndagens enda förmiddagståg till Umeå var på måndagen försenad 1,5 timme på grund av en reparation och det gjorde att resenärerna blev 2,5 timme försenade.
Paret Grethel och Ingemar Jangvard från Umeå stod och väntade på att få komma iväg på förmiddagen. Tåget skulle ha gått klockan 09.50, men kom inte iväg förrän 11.30.
-Det är ju lite störande det måste jag säga, menar Grethel Jangvard och kliver ombord.
Planer
Trafikverket försöker nu tidigarelägga det planerade spårbytet. Men även om Trafikverket tar beslutet att börja bygga om banan redan i sommar så tar det minst ett par år innan tågen kan gå i full fart i länet igen .Man hinner bara bygga om några mil per sommar.