Sträckan Boden-Bastuträsk har ett eftersatt underhåll med urspårningar och förseningar som följd. Det har lett till att man sänkt hastigheten till 70 kilometer i timmen för både gods- och persontrafiken.
Nu i sommar görs kontroller av spåret där en mätvagn körs längs sträckan för att se i vilket skick spåret är.
– Mätningen gör vi för att upptäcka skador i rälsen. Bland annat utmattningsskador och det vi kallar vertikalsprickor som gör att det blir sprickor längs efter rälsen och till slut kan det falla bort en bit av den. Det här är en ren säkerhetsbesiktning som vi nu gör, berättar Lars Sundholm, underhållsingenjör på Trafikverket.
Spårbytet tidigareläggs
Spårbytet på sträckan Boden-Bastuträsk har försenats efter att regeringens budget i höstas röstades ned. Det har lett till att arbetet med att byta ut spåret, som inleddes förra året, kan fortsätta först nästa år och bli klart 2018.
Men det i sin tur är två år tidigare än vad som sagts. Samtidigt är underhållsbehovet på järnvägen sett över landet mycket stort.
– Den här rälsen som ligger på sträckan Boden-Bastuträsk är från åren 1976-1982. Och det är i den vertikalsprickor börjar uppträda. Vi har cirka 120 mil av den rälstypen i landet. Så det finns ett uppdämt behov att byta ut den, säger Lars Sundholm på Trafikverket.