Den första prognosen var att trafiken förbi olycksplatsen skulle komma igång tidigast fredag men arbetet har gått snabbare och nu räknar man med att släppa på trafiken under onsdagen.
Men trots det så har effekterna av urspårningen ställt till problem för industrin i Norrbotten. Bland annat har den så kallade stålpendeln som transporterar stål från stålverket i Luleå endast delvis kunnat köras.
-Vi kan ta en del av stålpendeltrafiken på inlandsbanan. Men banan tål inte en lika stor vikt som stambanan, säger Mats Westling, trafikchef på Inlandsbanan AB.
Det betyder enligt SSAB att 1200 ton stål kan gå söderut vid varje transport. Det ska jämföras med 6000 ton i vanliga fall. Och det kommer att ge omedelbara effekter:
-Olyckan innebär att vår navelsträng är kapad. Vi tvingas stänga valsverket i Borlänge. Stålet som kommer med pendeln ingår i lagerhållningen och nu får inte tillräckligt, säger Per Bondemark, logistikchef på SSAB.
Han vill inte gå in på hur stora förlusterna blir för SSAB. Men han konstaterar att det rör sig om miljonbelopp.
Samtidigt arbetar stålkoncernen med att skapa alternativa fraktvägar. Fartyg har kontrakterats och tanken är att stål ska transporteras sjövägen till Oxelösund och därifrån med tåg till Borlänge.
-Det handlar inte bara om våra problem. Det finns en tydlig politisk dimension i det som hänt. Detta visar hur sårbart dagens system är, säger Per Bondemark.
Det är något Mats Westling antyder. Utan inlandsbanan hade det varit helt stopp för järnvägsfrakterna.
-Det är tur att inlandsbanan finns, konstaterar han.
Transportstyrelsen kommer att granska olyckan. Beroende på utafallet av granskningen, görs en djupare undersökning av antingen transportstyrelsen eller Statens haverikomission.
-Ännu vet vi inte vad som orsakade olyckan, säger Henrik Olars, pressanvsarig för järnvägstrafik på Transportstyrelsen.
-Olyckan hamnar så klart under någons ansvar. Men innan vi vet vad som hänt är det oklart.