Nu krävs det infrastruktursatsningar enligt flera kommuner i Norrbotten, om helt eldrivna bilar ska bli ett alternativ till fossilt drivna personbilar. Vem som ska betala för satsningen finns det delade meningar om, men de flesta anser att staten ska ta ett större ansvar.
Ska bidra till infrastrukturen i glesbygden
Det finns även krav från elbilsägarna och myndigheter att branschen, bil- och energibolagen ska bidra och ta kostnaderna för infrastrukturen i glesbygden även om det inte finns kommersiella motiv.
De kommuner som i dag har laddningsstationer menar att, även om det idag är gratis, så får elbilsägarna i framtiden betala för elen. De flesta offentliga laddstationer som finns i norrbotten är på 11 kilowatt.
Snabbladdare
Enligt Johan Lagrelius som är projektledare på Biofuel region, är en snabbladdare en funktion som innebär att man kan ladda upp batteriet till 80 procent på en halvtimma -generellt kan man säga att det är laddare med en kapacitet på 50 kW laddeffekt eller högre. Då fyller man upp bilen för ungefär 20 till 25 mil på en timme.
I dag finns det snabbladdstationer för Teslaägare på E10 i Puoltikasvaara och Töre och en i Arvidsjaur vid E45, men de fungerar enbart för Teslas bilar. Sedan finns det även snabbladdare som fungerar för alla bilmärken i Arvidsjaur, Piteå, Luleå och Kalix.
– Länsstyrelsen har tagit fram en plan var det borde byggas laddningsstationer, men mig veterligt finns det ingen som har planer att bygga efter E10 eller E45, säger Johan Lagrelius.