– Jag tycker att det är en väldig seger för Norrbotten. Sådan här bra utdelning har vi inte varit med om att få tidigare. Det här är ju historiskt det som händer, att så många viktiga projekt i vår del av Sverige kommer ut i den här planen, säger Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå.
Det viktigaste, enligt kommunalrådet
Över 700 statliga miljarder ska satsas på infrakstrukturen i Sverige, på vägar, järnvägsunderhåll och sjöfart.
Kommunalrådet menar att Norrbotten äntligen dragit en vinstlott.
Den viktigaste biten enligt honom, som presenterades tidigare i veckan, är planerna för Norrbotniabanan som ska vara fullt finasierad ända fram till Skellefteå och där även planeringen för sträckan Skellefteå-Luleå finns med.
Malmporten i Luleå
I övrigt handlar det om Malmporten i Luleå där staten ska står för muddringen av fartleden fram till hamnen till en kostnad på cirka 1,5 miljarder.
– Skillnaden är enorm mot hur det var förut, då fick Norrbotten en pyttepytteliten del. Vi var helt åsidosatta, men det är en skillnad med den här regeringen. Man fattar att norra Sverige är viktigt för hela Sverige för det är här så mycket av industrin finns, säger Niklas Nordström (S)
Nu ska ”dödens” väg bli tryggare
Regeringen har också beslutat att inte sänka hastigheten på E10:an som en lösning på problemen med den omtalade ””dödens väg”.
Vilket betyder att det istället satsas pengar på trafiksäkerhetshöjande åtgärder, som många efterfrågat.
– Engagemanget underifrån har haft betydelse. Det har skrivits insändare, arrangerats möten och det har uppvaktats ministrar. Det har gjort att vi har haft mer kraft när vi argumenterat mot riksdagkraft och regering, säger Niklas Nordström.
Men finns det något område där ni kanske inte ropat tillräckligt högt?
– Ja, vi vill ju se att Malmbanan prioriteras upp. Nu finns den med på listan men det kommer vi fortsätta att driva på, säger Niklas Nordström.