Sjöfart och järnväg är vinnare i den nationella transportplanen.

Stora satsningar på Norrbottens infrastruktur

Uppdaterad
Publicerad

I dag presenterades hur stor kaka Norrbotten får ta del av när det gäller den nationellla transportplanen. Kommunalrådet i Luleå talar om en seger för länet.

– Jag tycker att det är en väldig seger för Norrbotten. Sådan här bra utdelning har vi inte varit med om att få tidigare. Det här är ju historiskt det som händer, att så många viktiga projekt i vår del av Sverige kommer ut i den här planen, säger Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå.

Det viktigaste, enligt kommunalrådet

Över 700 statliga miljarder ska satsas på infrakstrukturen i Sverige, på vägar, järnvägsunderhåll och sjöfart.

Kommunalrådet menar att Norrbotten äntligen dragit en vinstlott.

Den viktigaste biten enligt honom, som presenterades tidigare i veckan, är planerna för Norrbotniabanan som ska vara fullt finasierad ända fram till Skellefteå och där även planeringen för sträckan Skellefteå-Luleå finns med.

Malmporten i Luleå

I övrigt handlar det om Malmporten i Luleå där staten ska står för muddringen av fartleden fram till hamnen till en kostnad på cirka 1,5 miljarder.

– Skillnaden är enorm mot hur det var förut, då fick Norrbotten en pyttepytteliten del. Vi var helt åsidosatta, men det är en skillnad med den här regeringen. Man fattar att norra Sverige är viktigt för hela  Sverige för det är här så mycket av industrin finns, säger Niklas Nordström (S)

Nu ska ”dödens” väg bli tryggare

Regeringen har också beslutat att inte sänka hastigheten på E10:an som en lösning på problemen med den omtalade ””dödens väg”.

Vilket betyder att det istället satsas pengar på trafiksäkerhetshöjande åtgärder, som många efterfrågat.

– Engagemanget underifrån har haft betydelse. Det har skrivits insändare, arrangerats möten och det har uppvaktats ministrar. Det har gjort att vi har haft mer kraft när vi argumenterat mot riksdagkraft och regering, säger Niklas Nordström.

Men finns det något område där ni kanske inte ropat tillräckligt högt?

– Ja, vi vill ju se att Malmbanan prioriteras upp. Nu finns den med på listan men det kommer vi fortsätta att driva på, säger Niklas Nordström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.