Munspelet är ett av de verktyg som läraren Lisa Pettersson vid Djuptjärnsskolan i Kalix använder sig av i klassrummet.

Så skapar skolan i Kalix studiero med ny metod

Uppdaterad
Publicerad

På Djuptjärnsskolan i Kalix arbetar pedagogerna efter metoden PAX i skolan. En metod för att skapa studiero och trygghet i klassrummet.

Det är tre lärare på lågstadiet som valt att jobba med metoden och det är skolans psykolog som håller i utbildningen.

– Verktygen som läraren kontinuerligt använder i undervisningen hjälper till att minska på beteenden hos elever som inte är uppgiftsorienterade som att skrika svar rakt ut eller ställa sig upp och sjunga på lektionen, säger Victoria Maaherra skolpsykolog vid Djuptjärnsskolan.

Blåser i munspel

Hon berättar att det är tio konkreta verktyg som används i metoden. Ett är att läraren blåser i ett munspel för att få elevernas uppmärksamhet.

– Då slipper läraren höja rösten om det sker en röststegring i klassen. Vi har också ord för vilka röstlägen vi ska hålla i klassrummet.

Metoden innebär också att eleverna får vara delaktiga genom att på en tavla välja vilka beteenden de vill se mer av på lektionerna men också vilka de vill se mindre av. Och Lisa Pettersson som är en av lärarna som jobbar med metoden är nöjd med resultatet.

– Jag tycker det är jättebra och vi har fått mycket bättre studiero och eleverna får väldigt mycket gjort samtidigt som fler elever känner sig trygga, vi har ett bra klimat helt enkelt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.