Det är tre lärare på lågstadiet som valt att jobba med metoden och det är skolans psykolog som håller i utbildningen.
– Verktygen som läraren kontinuerligt använder i undervisningen hjälper till att minska på beteenden hos elever som inte är uppgiftsorienterade som att skrika svar rakt ut eller ställa sig upp och sjunga på lektionen, säger Victoria Maaherra skolpsykolog vid Djuptjärnsskolan.
Blåser i munspel
Hon berättar att det är tio konkreta verktyg som används i metoden. Ett är att läraren blåser i ett munspel för att få elevernas uppmärksamhet.
– Då slipper läraren höja rösten om det sker en röststegring i klassen. Vi har också ord för vilka röstlägen vi ska hålla i klassrummet.
Metoden innebär också att eleverna får vara delaktiga genom att på en tavla välja vilka beteenden de vill se mer av på lektionerna men också vilka de vill se mindre av. Och Lisa Pettersson som är en av lärarna som jobbar med metoden är nöjd med resultatet.
– Jag tycker det är jättebra och vi har fått mycket bättre studiero och eleverna får väldigt mycket gjort samtidigt som fler elever känner sig trygga, vi har ett bra klimat helt enkelt.