Den relativa betygsättningen är omfattande inom skolan. Det menar Skolverket i en ny rapport där de har jämfört elevers slutbetyg i årskurs nio och deras resultat på nationella proven. Jämförelsen visar att skolor där många skrivit bra på nationella proven har en mer restriktiv betygsättning. Och omvänt – om många skriver dåligt är slutbetygen högre än provresultaten.
Utsatta elever
– Det kan jag förstå då det finns en hel skolgång att bedöma, säger Marcus Hedström, rektor vid Tunaskolan i Luleå. Han menar att även om elever är bra i skolan kan de skriva dåligt på proven och särskilt utsatta är elever som inte har svenska som modersmål.
”Kan öka stressen”
Ett av Skolverkets förslag är att införa en gräns för hur mycket slutbetygen får skilja från resultaten för nationella proven. Men att ytterligare öka stressen kring nationella proven kan vara problematiskt.
– Det kan ju vara så att man har varit sjuk i två veckor och ska skriva provet och det kan ju inte vara så att ett endaste prov kan sänka mig, säger Bengt Borgstig som är lärare i SO.
”Fyller sin funktion”
Han brukar säga till sina elever att provet aldrig kan sänka betyget, bara höja det.
– Det är klart om det skulle vara väldigt stora skillnader skulle jag börja fundera. Men proven fyller sin funktion för vi behöver en likvärdig skola i hela Sverige, säger han.