Foto: SVT/Arkiv

Tågpendling mellan Haparanda och Luleå

Uppdaterad
Publicerad

Ta tåget till Haparanda för en shoppingtur eller pendla till och från Kalix, Boden eller Luleå. Om allt går i lås ska det vara möjligt från och med 2018.

– Den stora poängen med persontrafik är givetvis pendlingen, förklarar strategen Anders Bylund som jobbar med kollektivtrafikfrågor vid Luleå kommun till kommunens hemsida.

Pendling attraktivt

Persontågtrafik mellan Luleå-Boden-Kalix-Haparanda och i förlängningen ända till Uleåborg och Rovaniemi är den plan som regionala kollektivtrafikmyndigheten, Norrtåg och de berörda kommunerna längs sträckan arbetat med sedan Haparandabanan invigdes 2013.

Haparandabanan

Trafikverket rustade och elektrifierade järnvägen mellan Luleå och Haparanda för 3.6 miljarder kronor. På banan idag rullar godståg med bland annat stål och möbler.

– Vi har på senare år förstått att pendling med tåg är väldigt attraktiv. På sträckan Umeå-Vännäs och Umeå-Örnsköldsvik har pendeltåg blivit en stor succé. Förutom att tågtrafik är miljövänlig så kan man utöka arbetsmarknadsregionen på det viset, säger Anders Bylund.

Perrong behövs

– I oktober gick tre turer fram och tillbaka mellan Luleå och Haparanda på försök. Alla platser blev bokade direkt. För att kunna anknyta till Kalix behöver man bygga en perrong där. Trafikverket vill göra det men vill först ha besked om att trafiken blir av. Och det hänger på finansieringen, säger Anders Bylund.

Statliga pengar

Persontågtrafiken kostar 20.6 miljoner kronor årligen. De berörda kommunerna och Region Norrbotten har budgeterat sina andelar för driftskostnaden. För Luleå kommun betyder det 1,9 miljoner kronor per år som är avsatt i strategisk plan och budget. Det återstår då drygt tio miljoner kronor från staten.

– I senaste propositionen om infrastruktursatsningen som gick igenom i riksdagen i december nämndes inte trafiken Luleå – Haparanda. Men det kan lika väl dyka upp i direktiven till Trafikverket, säger Anders Bylund.

Knyta samman

Huvudargument i debatten om att få med staten på tåget är att knyta ihop Sverige och Finland. Eftersom Finland och Sverige har olika spårvidder byter man tåg i Haparanda. Och från Finland kommer positiva signaler. Målet på sikt är att tåget fortsätter ända till nästa storstad, Uleåborg.

Idag går de finska tågen till Kemi.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Haparandabanan

Mer i ämnet