-Vi måste vara väldigt säkra på att det fungerar som det ska med avisningsanläggningar och verkstäder innan vi kör igång tågen igen. I min värld kommer uppehållet att vara i alla fall mars månad ut, säger han till Nordnytt.
Norrtåg har också planer på att köpa in tre tågsätt av Skånetrafiken och då handlar det om 30 år gamla så kallade Pågatåg.
Inriktningsbeslutet fattades för ett år sedan, men Norrbottens, Västernorrlands och Jämtlands läns landsting har ännu inte anvisat pengar för det.
-Det handlar om ett tåg per län och det kan man inte bygga någon trafik på. Det blir i så fall ersättningståg för att lösa akuta situationer och säkra trafiken, säger Kent Ögren.
I går fick landstingen kritik av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) som underkände upphandlingen av tåg från fransk-tyska företaget Alstom.
Men Kent Ögren håller inte med.
-Min bestämda uppfattning är att det är en väl genomförd upphandling med ett bra resultat, säger han.
Men tågtrafiken mellan Luleå och Umeå är inställd på grund av tekniska fel?
-Man får räkna med störningar vid introduktion av ny trafik. Det är inte bra, men det är inte unikt. Det viktiga nu är att säkerställa en organisation som gör att vi får våra tåg att fungera på ett ändamålsenligt sätt.
Idag håller Norrtåg krismöte för att diskutera situationen.