Redan nu är intresset från både kunder och partners stort. Över 20 batteri- och fordonskunder står på kö för att ta emot sina första leveranser av material för storskalig och kommersiell testning.
Vissa tester görs på pilotanläggningen där en del rum är superhemliga och belagda med fotoförbud. Grafiten som ska bearbetas kommer från provbrytningar i Vittangi.
Europa spås behöva 800 000 ton
På podiet där invigningsceremonin hållits står en svart tung bil tillverkad helt av grafit. Så stor del är det förstås inte i verkligheten, men en elbils batteri består till 40-50 procent av grafit.
Omställningen till elektrisk fordonspark av klimatskäl är drivkraften och det som gjort att efterfrågan på grafitanoder ökat enormt. Prognoser säger att Europa kommer att behöva 800 000 ton grafit om fem år.
Grafiten i Vittangi världsunik
Grafit kan framställas på syntetisk väg, av petroleumkoks eller stenkolstjära. Den produktionen drar mycket energi och ger farliga utsläpp. Den naturliga grafiten är mer ren. Och fyndigheten i Vittangi kallas för världsunik av Talga Group.
– Andra är glada om de har fem procent grafit, i Vittangi 30 procent, säger Per-Erik Lindvall, styrelseordförande i Talga.
Inga tillstånd klara
Varken grafitgruvan i Vittangi eller fabriken på Hertsön i Luleå är tillståndsgivna. Ändå pratar aktörerna som att allt är klart.
– Den storskaliga anläggningen som planeras till 2024 kommer ligga på Hertsöfältet i Luleå. Den kommer kunna leverera 19 500 ton färdigt anodmaterial per år. Det räcker till 400 000 elbilar varje år, säger Talgas Europachef Martin Phillips.
I videon berättar styrelseordföranden i Talga varför man öppnar pilotfabrik utan att ha tillstånden klara.