Personen hittades avliden i sitt hem den 26 januari och då hade hemtjänstpersonalen inte haft kontakt med brukaren under nio dagar trots att de varit i dennes hem.
Enligt hemtjänsten upptäckte man att personen var död under det fjärde besöket.
”Ville vara ifred”
Som en förklaring till att personen legat död en längre tid utan att personalen reagerat skriver Pajala kommun i sin Lex Sarah-anmälan att ”hen har brukat vela vara ifred och legat ofta inne i sovrummet med låst dörr”.
– Under lång tid utvecklades det ett beteende mellan brukare och personal där det kunde gå en tid utan fysisk kontakt, säger Agneta Rantatalo, enhetschef vid hemtjänsten i Pajala kommun.
Maten var orörd
Men knackade personalen inte på sovrumsdörren för att se till att brukaren mådde bra?
– Personalen har fullgjort de beställda insatserna men vi måste ändra våra rutiner.
Dödsfallet upptäcktes när hemtjänstpersonalen reagerade på att matvaror från föregående veckas inköp låg kvar i kylen samt flera oöppnade matlådor.
”Personal ringde anhörig som med hjälp av polis fick upp dörren till sovrummet. Anhörig informerade att hen inte avlidit nyligen”, skriver Pajala kommun i sin anmälan.
Ska finnas fysisk kontakt
Personen hade insatser tre gånger i veckan och fick hjälp med matdistribution och inköp samt ledsagning till vårdinrättningar.
– Vi måste skapa rutiner kring fysisk kontakt vid hemtjänstbesöken, säger Agneta Rantatalo.