Det var den 24 augusti som fyra personer från Kalix sångförening omkom när en buss störtade tio meter från en vägbro i staden Kuopio i Finland. Nu har olycksutredningscentralens utredningsgrupp utrett händelsernas gång till största del.
Utredningen visar att bussen närmade sig motorvägsavfarten i en hastighet på cirka 90 kilometer i timmen då fartbegränsningen var 100 kilometer i timmen. När sikten mot korsningen öppnades för föraren märkte denne att hastigheten var alldeles för hög och han såg att det fanns bilar i filen för dem som skulle svänga till vänster. Föraren har berättat att när han insåg situationen försökte han bromsa utan att lyckas. För att undvika kollision vände föraren kraftigt till höger i korsningen.
Bussens hastighet i korsningsområdet var så hög att det inte gick att svänga. Bussen svängde över en refug och kolliderade med personbilar. Efter detta störtade bussen snett genom ett broräcke och hamnade efter en luftfärd ovanpå en bergskärning vid ett järnvägsspår. När bussen stannat föll bakdelen ned på järnvägsspåret med sidan före.
Kände inte till alla reglage
Hastigheten vid korsningsområdet bedöms ha varit minst 50 kilometer i timmen, men bedömt utifrån svängspåren, krockspåren och längden på luftfärden kan den ha varit mycket högre. Avfarten var ganska kort och dessutom begränsades sikten mot korsningen av en park som fanns mellan motorvägen och avfarten.
Föraren hade liten erfarenhet av olycksfordonet och han kände dåligt till reglage som exempelvis fartminskare och konstantfarthållare, föraren hade därför inte använt den förstnämnda. Tillsammans ledde dessa faktorer till att farosituationen uppstod.
Passagerarna slungades
De allvarligaste skadorna och dödsfallen förorsakades av kollisionen i sidled, som förorsakades av att bussens bakdel träffade järnvägsspåret. Då bussens bakdel rörde sig i sidled ledde detta till att passagerarna slungades mot sidoväggen i bussens kupé. De värsta följderna skulle ha undvikits, om bussen inte fallit ner i bergskärningen.
Utredningen fortsätter och förväntas blir klar i början av 2019, dessutom pågår det en separat polisutredning av olyckan.