Amanda Edmunsson är en av de youtubers som ska hjälpa Norrbottens flygflottilj att hitta nya blivande stridspiloter. Foto: TT/SVT

Youtubers ska locka nya stridspiloter

Uppdaterad
Publicerad

Norrbotten flygflottilj tar till nya grepp för att locka anställda. Nu inleds ett samarbete med några av landets mest kända Youtubers.

Några av landets mest kända youtubers, kändisar från Youtube som ofta blivit kända genom att testa olika saker, kommer nu få ta sitt testande till helt nya nivåer.

Locka fans

Nu inleder nämligen profilerna Amanda Edmundsson, Steve ”Big Steve” Babb och Joel Wetzel ett samarbete med Norrbottens flygflottilj, F21.

Tanken är att social medier-profilerna, som alla turnerar med Tubecon, ska delta i flottiljens flygdag den 26 augusti och där få testa delar av verksamheten. Och locka fans.

– Vi vill väcka intresse för Försvarsmakten som arbetsgivare. I samarbete med Tubecon kommer vi att skapa ett event där profilerna får prova på delar från vår verksamhet men även ge dem möjlighet att träffa sina fans, säger Åsa Nilsson rekryteringskoordinator vid F 21.

Två miljoner följare

Tillsammans med Tubecon har profilerna närmare två miljoner följare i sina kanaler på sociala medier.

– Vi bryter ny mark genom detta samarbete.  Det är ett sätt att nå vår målgrupp, unga under 18 år, som funderar på en framtid i Försvarsmakten, säger Åsa Nilsson.

Youtube-kändisarna ska även få testa att göra lumpen.

– Vi hoppas att profilerna ska få en tuff utmaning i och med ”minilumpen”. Samtidigt som besökarna får en chans att träffa sina idoler. Vi vill hjälpa Försvarsmakten att locka fler besökare till flygdagen, säger Johannes Gustavsson, PR-ansvarig på Tubecon Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.