Några av landets mest kända youtubers, kändisar från Youtube som ofta blivit kända genom att testa olika saker, kommer nu få ta sitt testande till helt nya nivåer.
Locka fans
Nu inleder nämligen profilerna Amanda Edmundsson, Steve ”Big Steve” Babb och Joel Wetzel ett samarbete med Norrbottens flygflottilj, F21.
Tanken är att social medier-profilerna, som alla turnerar med Tubecon, ska delta i flottiljens flygdag den 26 augusti och där få testa delar av verksamheten. Och locka fans.
– Vi vill väcka intresse för Försvarsmakten som arbetsgivare. I samarbete med Tubecon kommer vi att skapa ett event där profilerna får prova på delar från vår verksamhet men även ge dem möjlighet att träffa sina fans, säger Åsa Nilsson rekryteringskoordinator vid F 21.
Två miljoner följare
Tillsammans med Tubecon har profilerna närmare två miljoner följare i sina kanaler på sociala medier.
– Vi bryter ny mark genom detta samarbete. Det är ett sätt att nå vår målgrupp, unga under 18 år, som funderar på en framtid i Försvarsmakten, säger Åsa Nilsson.
Youtube-kändisarna ska även få testa att göra lumpen.
– Vi hoppas att profilerna ska få en tuff utmaning i och med ”minilumpen”. Samtidigt som besökarna får en chans att träffa sina idoler. Vi vill hjälpa Försvarsmakten att locka fler besökare till flygdagen, säger Johannes Gustavsson, PR-ansvarig på Tubecon Sverige.