– Att ständigt jämföras med sina kamrater gör att ungdomarna känner sig utsatta. När de inte når de uppsatta målen mår de dåligt, säger Mikael Quennerstedt professor i idrottsvetenskap vid Örebro universitet.
Han står bakom en studie gjord på 100 engelska skolungdomar, som i sex veckor fått använda aktivitetsarmband i idrottsundervisningen. Studien visar att deras motivation för fysisk aktivitet minskade under försöksperioden.
Flera elever mådde dåligt
Aktivitetsarmband mäter puls, kaloriförbrukning och är kopplade till en app där datan kan laddas upp, så att man kan jämföra sina värden med andras. Eleverna upplevde det som om de var övervakade.
– I början av studien kände de sig motiverade att vara aktiva för att komma upp i 10.000 steg men det avtog efterhand. Det var fler och fler som berättade att de mådde dåligt och när de inte uppnådde 10.000 steg kände de sig tjocka eftersom de inte uppnått målet, säger Mikael.
Känslor viktigare än tekniken
Mikaels slutsats är att aktivitetsarmbanden ska användas med försiktighet i skolmiljö. Framför allt om elever mår dåligt av dem.
– Det viktiga för mig är att vi frågar ungdomarna hur de känner, innan vi tror att det digitala är lösningen på allting, säger Mikael.