Enligt Skolinspektionens egen statistik och likaså antalet anmälningar i kategorin ”Trygghet och studiero”, gjordes 264 anmälningar år 2016 och 336 år 2017.
Svante Tideman, ombud för Lärarnas riksförbund i Örebro, menar att svenska lärare som upplever stök och problem med att bedriva undervisningen är överrepresenterade i olika internationella undersökningar.
Ökande problem
Är det här ett problem som har växt i Sverige?
– Det är svårt att säga hur det är just för tillfället, men det har ju säkert växt. Om man tittar 10-15 år tillbaka ser man ju en ökande trend av mer oro. Även antalet anmälningar om hot och våld mot både lärare och elever har ökat. Så det har varit ett ökande problem.
Är det vanligt att problemen går så långt så att föräldrar anmäler till Skolinspektionen?
– Vi ser ju att fler och fler anmäler den här typen av missförhållanden till Skolinspektionen och jag har ju full förståelse för att en förälder vill sitt barns bästa och därmed tar till alla medel.
– Samtidigt är det så tråkigt att vi ska behöva skicka massanmälningar, det är liksom inte tanken med Skolinspektionen. Men i det här läget har jag full förståelse för att man gör det.
Helhetsgrepp
Som lärare kan man ta till vissa åtgärder exempelvis avvisa en elev som stör från klassrummet. En skola kan också förbjuda mobiltelefoner för att minska störningar men Svante tror också att man måste ta ett helhetsgrepp över problemen.
– Jag tror att man måste ta ett övergripande ansvar över det här, hur ska vi ha det på skolan, vilket arbetsklimat sak vi ha? För de eleverna som är rädda i skolan, de lär sig ju ingenting. Och lärare ska ju inte behöva känna att de inte räcker till, man måste ta ett helhetsgrepp om dethär.
– Skolan och lärarna har ju tappat auktoritet de senaste decennierna och det där tror jag vi måste försöka återupprätta för att komma åt det här på ett större plan, säger han.