När beskedet kom att TS Hemservice i Örebro skulle göra sig av med sina firmabilar väcktes starka reaktioner.
Företaget hade nämligen bestämt att man skulle använda de anställdas privata bilar i transporten mellan kunderna.
– Tänk om man inte har någon bil. Ska man då behöva köpa en för att kunna ha kvar sitt jobb? Det är både orimligt och oproffsigt, säger Anna.
Smutsiga moppar i bilen
Hon menar att den milersättning som betalas ut inte är tillräcklig i relation till slitaget på bilen.
– Försäkringen blir exempelvis dyrare när man åker fler mil per år, och då minskar bilen dessutom snabbt i värde.
Hon poängterar även att det inte bara handlar om bränsleförbrukning, däckslitage, underhåll och försäkring.
– Även invändigt slits ju bilen av att åka runt med städutrustning. Och det kanske inte är jättefräscht att åka runt med massa smutsiga moppar i sin privata bil, säger hon.
Brist på parkeringsplatser
Sirpa Kortesmaa är vd på TS Hemservice och säger att beslutet att ta bort företagsbilarna bland annat beror på att man ville skapa en rättvis situation på arbetsplatsen.
Företagsbilarna räckte inte till alla, vilket gjorde att vissa fick använda jobbilar medan andra tvingades använda sina privata.
– Dessutom har vi inte parkeringsmöjligheter till alla bilar eftersom att vårt kontor ligger väldigt centralt i Örebro, säger hon.
Är det rimligt att kräva att sina anställda använder sin privata bil på jobbet?
– Ja, jag ansåg att vi var tvungna att fatta det här beslutet för att få ihop verksamheten.
Vad säger du om kritiken att milersättningen är för låg?
– Det är inget som jag kan påverka.
Men du sätter ju lönerna och ersättningen?
– Ja. Men de som jobbar med hemstäd åker oftast två och två. Så de behöver inte använda sin egna bil varje dag, många har delat upp det så att de tar varannan vecka.
Fotnot: Anna heter egentligen något annat.