Gymnasieungdomar byter klädstilar ofta och olika stilar påverkar plånboken olika mycket.
– De ser ständigt nya stilar och trender i sina sociala medier-flöden, så självklart påverkas de. Trenderna skiftar också väldigt snabbt och det påverkar så klart privatekonomin, säger hon.
Katarina Graffman är disputerad vid Uppsala universitet och beskriver dagens unga som Generation Bianca och Generation Greta.
– Många tror att unga är så miljödrivna. Men det är en ganska liten grupp som drivs av de idealen.
Generation Bianca dominerar
Majoriteten skulle hon istället beskriva som generation Bianca.
– Man ser framgångsrika influencers med stor konsumtionsmakt. Att snabbt tjäna pengar för att kunna konsumera mera är för väldigt många en större drivkraft än ett miljöengagemang.
Samtidigt är den snabba och dyra livsstilen inte hållbar, varken för mångas plånböcker eller klimatet. Men hur trenden ska vändas är svårt att svara på.
– Det är lite som debatten om hur man ska använda smarta telefoner. Om alla andra fortsätter så är det jättesvårt att bryta som ensam individ.
Stå för egna värderingar – och lyssna
Rådet till föräldrar som vill stötta är förståelse, att samtidigt stå för sina egna värderingar men också lyssna in.
– Ju mer du förstår om dina barns verklighet desto mer kan du stötta utan att vara dömande, det kan ju få rakt motsatt effekt.
Att stötta handlar alltså inte alltid om att öppna plånboken. Det kan vara att resonera om hur konsumtionssamhället fungerar, om hur unga själva kan tjäna pengar eller köpa second hand för att ha råd.
Och så behövs mer kunskap om privatekonomi, menar Katarina Graffman.
– Det är jätteviktigt. Vad innebär det att ta ett lån eller att köpa på kredit? Man borde prata mycket mer om det.