Bärgare kräver höjd säkerhet på jobbet

Uppdaterad
Publicerad

Man räknar med att ungefär 20 bärgningsarbetare blir i hjälkörda på jobbet under en femårsperiod. Nu efterlyser de högre säkerhet på jobbet, och Arbetsmiljöverket arbetar för att få till ett rikskrav på följebilar.

I Örebro län sker flest avåkningar av lastbilar i Sverige. Bärgningsarbetarna har fullt upp, och det är många som vittnar om en riskfylld vardag.

– Jag har till och med varit så rädd att jag skrikit rakt ut, berättar bärgningsarbetaren Per Carlsson.

För att öka tryggheten har Arbetsmiljöverket infört nya krav i Stockholm och Uppsala på TMA-fordon som följer med bärgarna ut på särskilt riskabla sträckor. TMA-bilarna fungerar som krockkuddar. De tar upp energin från den påkörande bilen och finns till för att rädda trafikanten och den som utför bärgningsarbetet.

– På de hårt trafikerade vägarna – E18, E20, riksväg 50 och 51 – där måste vi ha TMA-bil för att kunna jobba säkert. Jag vill ju också komma hem på kvällen till frugan, säger Per.

Nu jobbar Arbetsmiljöverket för att kravet ska bli rikstäckande, men Örebro kan få vänta. För trots att man inledde dialogen med bärgningsfirmorna i Stockholm redan för fem år sedan pågår fortfarande processen för att få kravet att gälla på alla riskfyllda vägar där. Näst i tur är Malmö och Göteborg och där hoppas man kunna arbeta fram ett krav under 2015.

– Jag får två eller tre samtal i veckan från bärgare över hela landet som är uppgivna och frustrerade och tycker att det ska ske även i deras län. Och jag förstår dem, säger Mikael Roos på Arbetmiljöverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.