Beredskap för att möta oroliga elkunder

Uppdaterad
Publicerad

Att elpriset går i en berg- och dalbana kan skapa oro för kunder. På Eon i Örebro finns en beredskap för att fler kunder som har svårigheter att betala sin faktura ska höra av sig.

Redan nu hör enstaka kunder av sig, något som även Linde energi och Karlskoga energi och miljö känner igen sig i.

– Men inte i den omfattningen som vi hade trott. Men vi är bara på en av de första fakturorna efter att det blivit de här ökningarna på priser. Vi har beredskap för att så kommer ske, säger regionchefen Björn Persson.

Elnätsfakturan kan bli en belastning för kunderna, men enligt Björn Persson, finns det hjälp att få.

– Vi rekommenderar då att ta kontakt med oss via vår kundtjänst eller gå in på vår hemsida och titta på förutsättningarna för att kunna få anstånd eller göra upp en avbetalningsplan framöver.

Kunder hör också av sig till elbolaget med frågor kring sitt elavtal. I klippet hör du Björn Persson förklara hur man ska tänka när det kommer till att binda upp sig på fast avtal.

Har du råkat ut för extremt höga fakturor med anledning av elpriserna? Hör av dig till oss på orebro@svt.se.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.