Professor Achim Lilienthal är chef vid Mobile Robotics & Olfaction Lab vid Örebro universitet. Just nu bedrivs 14 olika forskningsprojekt där. Inte alla använder sig av de smarta glasögonen, men många.
– Det blir fler och fler projekt. Ögonspårningsglasögonen och AI ger oss vitt skilda och spännande möjligheter att bedriva forskning, inom olika områden, säger Achim Lilienthal, professor i datavetenskap.
Interaktion med robotar
Vi träffas i en stor sal i Teknikhuset vid Örebro universitet. Här står en gaffeltruck, en sådan som kör runt på lager. Men den här saknar förarhytt. Istället har den kameror och körs av en robot. Den används redan i vissa lagerlokaler. Men när den ska samarbeta med oss människor så måste den förstå oss, så att ingen krock uppstår.
– När arbetaren har på sig de här glasögonen så kan roboten förstå vart vi är på väg. Man skulle kunna utveckla datorn, så den förstår oss utan att vi bär glasögonen, men jag tror att det är säkrare med. Man kan se det som en skyddsutrustning precis som en säkerhetsväst.
Hjälp i matematik
Helt skilt från lagerlokalen är skolans värld. Men också inom det området pågår AI-forskning och det görs på matematiklektioner för yngre barn, som inte själva kan beskriva vad de tycker är svårt. Det är ett samarbete mellan Örebro universitet och professor Maike Schindler vid universitetet i Köln. De praktiska studierna görs på skolor på Cypern och i Tyskland, men Achim Lilienthal hoppas att kunskapen ska gagna alla barn.
– Ögonspårning med de här glasögonen kan berätta för oss vilket specifik problem ett barn har i matematik och vad barnet behöver för att uppgiften ska bli lättare, säger Professor Achim Lilienthal.
I klippet förklarar professor Achim Lilienthal hur ögonspårning fungerar och om forskningsprojektet i skolan.