– Vem vet? Det är för mig en fullständigt omöjlig fråga att svara på!
Generaldirektören för Brottsoffermyndigheten, Annika Öster, erkänner utan omsvep att ingen har en aning om hur broschyren ”Av fri vilja”, som handlar om den nya samtyckeslagen, tagits emot i de hushåll som den skickats ut till.
Svårt att följa upp
Av de fem miljoner som myndigheten fått för att informera unga om den nya sexlagstiftningen har 600 000 lagts på en broschyr som gått till målsmän i 115 000 hushåll där det finns barn som ska fylla 15.
Tanken är att vuxna och unga ska sitta ner och diskutera innehållet i broschyren och den nya lagen tillsammans. Men om det verkligen blir av eller om informationen hamnar i soporna med reklamen är det ingen som vet.
– Det kan bli svårt att följa upp men på något sätt ska vi försöka att fånga om utskicket kan ha haft någon påverkan i diskussioner mellan föräldrar och ungdomar, säger Annika Öster.
Skolmaterial kommer
Men hon menar att broschyren ändå har ett viktigt syfte.
– Många föräldrar tar ändå diskussionen om respekt och självbestämmande och det här är en fortsättning i den diskussionen. Broschyren kan vara en bra öppning för dem.
Framöver kommer Brottsoffermyndigheten att vända sig till skolor och ungdomsmottagningar i sin kampanj.