Det nuvarande systemet är ålderdomligt och fallerar ibland, säger Johan Ljung, områdeschef Länstrafiken. Foto: SVT

Bussarnas teknik för hållplatsutrop föråldrad – skulle ha bytts för flera år sen

Uppdaterad
Publicerad

Länstrafiken skulle byta system för hållplatsutrop redan för sex år sedan.

– Men upphandlingen överklagades, så vi har kvar det gamla systemet, säger Johan Ljung, områdeschef Länstrafiken.

Sofia Thoresdotter valde i höstas att stämma Länstrafiken och Nobina eftersom att hållplatsutropen på bussarna många gånger inte fungerar. Nu har hon nått en förlikning med Nobina som betalar henne 20 000 kronor.

– I och med förlikningen kommer vi aldrig få reda på om utropen är vårt eller Nobinas ansvar, säger Johan Ljung, områdeschef Länstrafiken.

Fel hållplats

Anledningen till att hållplatsutropen inte fungerar som de ska är att systemet är gammalt. Det uppdateras inte i realtid utan går efter tidtabellen, så om bussen är sen ropas fel hållplats ut.

Redan 2013 upphandlade Länstrafiken ett nytt system, där alla bussars position registreras med gps. Men upphandlingen överklagades och affären gick aldrig igenom.

– Vi har material och pengar färdigt för att köpa in ett realtidssystem. Det nuvarande systemet är ålderdomligt och fallerar ibland, säger Johan Ljung.

Avtal går ut

Först upphandlas monitorer som ska sitta i bussarna och även på vissa hållplatser. Då kommer resenärer i realtid få veta när nästa buss kommer.

I september går avtalet med Nobina ut, och då börjar Länstrafiken köra bussarna i egen regi i det nystartade bolaget Svealandstrafiken.

– Vi hade hoppats ha det nya systemet färdigt till hösten, men det blir nog inte klart förrän 2020, säger Johan Ljung.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.