Ökad framkomlighet och kortare restider är i fokus när Örebro kommun och Region Örebro län satsar på ett nytt bussystem – Bus Rapid Transit (BRT).
Bussarna som ska användas i framtiden kommer vara upp till 24 meter långa och köras på tre olika sträckor i speciella bussfiler genom Örebro.
Sträckan Brickebacken till centrala Örebro, via universitetet, är första linjen som ska byggas, följt av Mellringe-Örebro och Vivalla-Örebro.
Prioriterar nytt bussystem
Nu vill en stor politisk majoritet utreda möjligheterna att satsa på ett BRT-stråk även norrut. Örebros styre väljer därför att bifalla Moderaternas förslag att avbryta den planerade ombyggnationen vid Hertig Karls Allé, till förmån för framtidens kollektivtrafik.
– Vi tycker det är viktigt att utveckla Hertig Karls Allé med nya cykel- och gångstråk ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Samtidigt är det viktigt att utveckla BRT för att skapa en hållbar infrastruktur i ett växande Örebro. Det är en långsiktig satsning som pågår över flera mandatperioder och det kräver ett brett politiskt stöd, säger Ullis Sandberg (S), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.
”Förutsättningar för jämnare trafikflöden”
Moderaterna i Örebro välkomnar att majoriteten bifallit deras förslag.
– BRT är viktigt för Örebros utveckling som stad. Vår bild av satsningen är att den ska inkludera en större del av Örebro där vi vill se en sträckning norrut med bland annat möjlighet till pendlarparkering. För en växande stad skapar BRT också bättre förutsättningar för jämnare trafikflöden med bil, cykel och gående. Dessutom gäller det att ta ansvar för ekonomin i kommunen och vi vill då avbryta den planerade ombyggnationen av Hertig Karls allé till förmån för utvecklingen av BRT, säger Anders Åhrlin (M), oppositionsråd.
Ombyggnationen av Hertig Karls Allé var inledningsvis planerad att kosta över 60 miljoner. Efter att ha skurit ner kostnaderna till 39 miljoner kronor blir nu investeringen inte alls av.