Det var när den 22-årige civilekonomstudenten Elias Eriksson skulle göra en räkneövning i boken ”Statistik – metoder och tillämpningar” som han och hans kompisar reagerade på hur den var formulerad. Exemplet handlar om Strandlejonet Leonard:
”Ett strandlejon, Leonard, tillbringar sommarlovet tillsammans med tjejer, helst en ny varje dag. Han vet om att han är hiv-smittad och har fått besked om att sannolikheten för att smitta en kvinna är 0.01 vid varje samlag.
Leonard tycker att sannolikheten är så liten att han inte bryr sig om att tala om detta för kvinnorna och han insisterar på att njuta av samvaron utan kondom. Sommarlovet är långt och under sommarmånaderna klarar han av att erövra 140 kvinnor. Hur stor är sannolikheten för att minst en av dem får hiv?”
”Kändes märkligt”
Elias och hans studiekamrater tyckte inte att räkneövningen i statistikboken kändes som ett helt okej exempel.
– Det var begrepp som att ”erövra kvinnor”, att det kan få förekomma i en bok, och att ”Leonard” i exemplet inte bryr sig och att han inte ska säga till. Det kändes ju märkligt att sitta och räkna ut sannolikheten att han smittar någon med HIV för att han inte vill använda kondom. Det kändes inte professionellt eller som universitetsnivå, säger Elias Eriksson
– Man blev ju lite paff. Man tänker att det inte kan få finnas i läroböcker som har granskats av universitetet innan de sätts in i undervisningen. Man blev chockad att det kan få finnas.
Hoppas litteraturen kommer granskas
Elias har hittat fler exempel som han tycker är märkliga. Till exempel hur stor sannolikheten är att en rysk soldat dör när han spelar rysk roulette.
– Det är ju lite udda, men kanske kunde ha använt andra exempel. Författaren tänker kanske att han ska få kontakt med kidsen. Jag vet inte vad hans tanke var men det funkar ju inte på någon nivå, säger han.
Elias hoppas nu att boken efter att den nu uppmärksammats kommer granskas av universitetet på en högre nivå.