• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Genrebild på hand som håller telefon med bank-id-appen framför en laptop. Till höger i bild, Diskrimineringsombudsmannens jusrist, Sandra Danowsky.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Teckenspråkstolk skulle sitta med i olika bankärenden – men banken nekade personerna och hänvisade till risken för bedrägeri. Foto: TT / SVT

Döva nekades att utföra bankärenden – DO kritiskt

Uppdaterad
Publicerad

Enligt Diskrimineringsombudsmannen, DO, var det diskriminering när en bank nekade två döva personer att utföra bankärenden per telefon.

De två döva personerna kontaktade var för sig banken på telefon. Den ena gjorde det med hjälp av texttelefoni för att höja sin beloppsgräns för Swish och legitimerade sig via bank-id, men fick nej med motiveringen att en tredje person deltog i samtalet.

Banken har hänvisat till risken för bedrägeri, att man saknade rutiner för hur man skulle förhålla sig till förmedlingstjänsten och därför inte fick använda den. Sedan dess har rutinerna enligt banken ändrats.

Den andra personen ville överföra en större summa pengar, men fick nej eftersom hen använde sig av teckenspråkstolk via bildtelefoni. Där är bankens förklaring att deras medarbetare inte kände till de nya rutinerna.

Kräver banken på ersättning

DO begär nu att banken betalar 40 000 respektive 50 000 kronor i ersättning till de drabbade. Att inte kunna utföra sina banktjänster via telefon är ett missgynnande som kan orsaka stora problem för den enskilde, enligt DO, och även om banken vill skydda sig och sina kunder mot bedrägerier så räcker det inte som skäl.

– Det kan inte anses lämpligt och nödvändigt att neka kunder att göra bankärenden med hjälp av tjänster som i de här fallen är upphandlade och godkända av en myndighet, säger Sandra Danowsky, jurist på DO:s processenhet.

Senast den 12 juni ska banken ta ställning till ersättningskraven. Därefter har DO möjligheten att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten.

Texttelefon och bildtelefoni

• Tjänsten texttelefoni.se är upphandlad av Post- och Telestyrelsen och förmedlar samtal mellan text och tal.
• Tjänsten är till för de som vill kommunicera helt eller delvis genom text och för talande och hörande som vill ringa någon som kommunicerar genom text.
• Den som kommunicerar genom text använder tjänstens webbapp, mobilapp eller en texttelefon. En förmedlare läser upp det som skrivs och skriver ner det som sägs i realtid. Förmedlaren har tystnadsplikt.
• Bildtelefoni.net förmedlar samtal mellan personer som talar och personer som använder teckenspråk. Samtalen genomförs som trepartssamtal där den som använder teckenspråk är i kontakt med tolken med en bildtelefon och personen som talar är i kontakt med tolken med en vanlig telefon. Tolken förmedlar samtalet mellan de samtalande personerna. Tolken har tystnadsplikt.

Källa: DO

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.