För att öka kapaciteten på järnvägen bygger Trafikverket just nu dubbelspår mellan Hallsberg och Degerön. Bygget är uppdelat i sex etapper och vid påsk startade den andra etappen mellan Dunsjö och Stenkumla – en sträcka på 13 kilometer.
– Den största utmaningen är att garantera alla arbetares säkerhet, då en stor del av bygget sker intill det befintliga spåret där det är trafik, säger Jonas Victorin, projektledare på Trafikverket.
En stor del av det riskfyllda arbetet planeras därför till sommarveckorna 28-32 då spåret mellan Hallsberg och Motala helt stängs av. Persontågen ersätts då med bussar, medan godstågen leds om på andra banor.
Klart sommaren 2018
Hallsberg är i dag en av de största knutpunkterna i det nordiska järnvägsnätet vad gäller godshantering, och förhoppningen är att dubbelspåret mellan Hallsberg och Degerön ska stå klart 2025.
Etapp två mellan Dunsjö och Stenkumla beräknas stå färdig i augusti 2018 till en kostnad av 700 miljoner kronor, men i den summan ingår också vägbyggen.
– På den här sträckan finns flera plankorsningar där bilar och tåg möts i plan. Korsningarna är en säkerhetsrisk och för att förbättra säkerheten bygger vi flera vägbroar, säger Jonas Victorin.