Den efterlängtade gång- och cykelbanan mellan Karlskoga och Degerfors invigdes 2016. Innan dess var det en 13 meter bred 90-väg med enda möjlighet för gång- och cykeltrafikanter att hålla sig på vägrenen.
Ekonomin styr
Under samrådsprocessen inför bygget ville många ha det alternativ som senare valdes bort av Trafikverket – en separat gång- och cykelväg. Anneli Weiner, samhällsplanerare vid Trafikverket, var inte själv inblandad i projektet men har läst underlagen. Hon konstaterar att många aspekter vägdes in och resulterade i en cykelbana på vägen.
– Det här var den lösningen som var kostnadseffektiv och genomförbar, säger hon.
Vägren togs bort
Vägen smalnades av för motortrafiken. Körytan minskades med en halvmeter per körfält. Man delade av vägen med ett kraftigt räcke för att på så sätt göra det säkert för gång- och cykeltrafiken. Vägrenen togs bort i ena körriktningen för motortrafiken, vilket vissa bilister som hört av sig till oss upplever obehagligt när möjligheterna att väja i vissa situationer begränsats.
Hastigheten på vägen sänktes till 80 kilometer i timmen, fartkameror sattes upp och väglinjerna räfflades för att ytterligare öka säkerheten.
Statistik från Transportstyrelsens olycksdatabas Strada visar att olyckor fortfarande sker på sträckan, men efter ombyggnaden har inga olyckor skett mellan oskyddade trafikanter och motorfordon.
Det är ännu oklart vad som orsakade dödsolyckan på vägen mellan Karlskoga och Degerfors den 23 april i år, där tre människor miste livet och en ung kvinna skadades svårt. Utredningen pågår fortfarande.
Hör mer om vägens utformning i videoklippet.
Olyckor väg 205 mellan åren 2016 och 2021
Dödsolyckor: 1
Dödsolyckor
(ej officiell): 1
Allvarliga olyckor: 1
Måttliga olyckor: 2
Lindriga olyckor: 8
Olyckor utan personskada: 13
Källa: STRADA