• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Efter milslånga köerna – Trafikverket självkritiskt

Uppdaterad
Publicerad

Flera trafikolyckor på E20 gjorde att körerna växte sig milslånga under torsdagskvällen. Enligt Trafikverket började problemen redan vid 10-tiden på förmiddagen och var inte över förrän vid 01-tiden natten mot fredag.

Yrkeschauffören Stefan Nordgren var en av de som passerade sträckan med sin lastbil under torsdagen.

– Jag skulle söderut, så jag fastnade inte. Men det var ju köer mellan Finnerödja och Hasslerör, säger han.

Han och många av hans kollegor tycker att halkbekämpningen blivit sämre de senaste 15 åren.

– Det har ju blivit sämre med vinterväghållningen över hela Sverige i princip. Dåligt plogat, dåligt saltat.

– Man har ju hört om entreprenörer som arbetat med halkbekämpning, men tycker att de får så dåligt betalt att de helt enkelt slutat med det.

Komplext väder

Bengt Olsson är presschef på Trafikverket och är i viss mån självkritisk.

– Vi tar till oss ifrågasättningen om att det blivit sämre, men vi har ingen statistik över att det skulle vara så på den här sträckan.

Han menar att trafiksituationen förvärrades på grund av den komplexa väderleken.

– I bland är vädrets makter väldigt mycket tuffare än att vi klarar av att halkbekämpa i tid.

Inte pengar

Han håller dock inte med om att det skulle lösa sig om de betalade entreprenörerna bättre.

– Hade det varit så enkelt hade vi löst det för länge sedan.

Torsdagens händelse ska nu utredas.

I klippet förklarar Trafikverket om vilka faktorer som spelat in för att skapa köerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.