Entreprenadmaskin kör på grusväg med järnväg i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Att bygga järnväg tar tid och nu vill Handelskammaren att regeringen gör omprioriteringar. Foto: SVT

Efter Natointrädet – järnväg och väg behöver 111 miljarder kronor

Uppdaterad
Publicerad

Sveriges medlemskap i Nato ställer krav på vägar och järnvägar i väst-östlig riktning. Bara i Örebro län behöver det satsas 8,3 miljarder kronor på järnväg.

Att investera i bättre järnväg på sträckan Oslo-Stockholm är bra ekonomiskt, menar Oskar Axelsson, vd på Handelskammaren Mälardalen.

– Det innebär ju nya jobb så klart, framförallt under byggtiden. Men man bedömer också att det ger en bättre samhällsekonomisk effekt efter byggtiden. Under tiden rör det sig om flera tusen arbetstillfällen.

Ny tågsträcka Oslo-Stockholm

Miljarder behövs

Stockholms handelskammare presenterade på torsdagen en sammanställning av hur mycket investeringar man tror behövs i infrastrukturen. För hela Sverige handlar det om 111 miljarder kronor till väg och järnvägar.

I Örebro län rör det bara utbyggnad av järnväg till en kostnad av 8,2 miljarder kronor. Samtidigt hävdar man att den samhällsekonomiska vinsten landar på 129 miljarder kronor.

Budskap till regeringen

I dagens nationella transportinfrastrukturplan finns inte de olika Natorelaterade projekten med, vilket är synd enligt Oskar Axelsson.

– Det här ju någonting som vi från Handelskammaren verkligen vill adressera till regeringen att faktiskt öka anslagen.

Samtidigt öppnar Handelskammaren för alternativ finansiering, alltså att inte alla pengar ska komma från staten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ny tågsträcka Oslo-Stockholm

Mer i ämnet