Vialundsskolan i Kumla har infört sömn på schemat för att hjälpa eleverna att ändra sina vanor. Foto: TT/SVT

Kumlaskola har infört sömn på schemat

Uppdaterad
Publicerad

Drygt 40 procent av alla tjejerna i nian i Kumla sover mindre än sex timmar per natt, enligt en undersökning som Region Örebro län gjort. Men en växande hjärna och kropp behöver sova mer än så och nu har Vialundsskolan i Kumla infört sömn på schemat för att hjälpa eleverna att ändra sina vanor.

– Ett stort problem som vi märker är att barn inte hinner sova. Det är extra illa för barn och unga, som behöver sin sömn bland annat för inlärningen i skolan, säger Kumla kommuns skolpsykolog Emma Cronberg.​

​Sömn på schemat

Skolans elevhälsoteam vände sig till sömnforskaren Serena Bauducco på Örebro universitet för att få hjälp att lägga upp arbetet med sömnprojektet. Och i våras fick dåvarande klass 7 C på Vialundsskolan i Kumla börja jobba efter modellen. Det handlar både om undervisning i skolämnena ”biologi” och ”idrott och hälsa”, men framförallt om att hjälpa eleverna att planera sin fritid så att också sömnen får plats.​

​- Förut gjorde jag läxorna sent på kvällen, men nu gör jag dem direkt efter skolan istället. Vi har fått andra tips också, som att ha en lugn stund på kvällen, kanske läsa en bok eller ta ett bad, säger Leia Eckerwall i 8 C.​

– Jag använde mobilen mycket. Kanske sov fem timmar per natt, men nu stänger jag av den och sover mycket bättre och jag orkar mer i skolan, säger Emil Nyberg.​

​Dålig sömn en skolfråga

Fler än var tionde svensk har sömnproblem och det är dubbelt så många som för trettio år sen. Tonåringar behöver egentligen cirka nio timmar sömn per natt och att sova för lite får negativa konsekvenser, enligt forskning från Stressforskningsinstitutet i Stockholm. På kort sikt blir man trött, irriterad och får sänkt funktionsförmåga, men på längre sikt ökar risken för diabetes, utbrändhet och depression.

Vialundsskolan anser alltså att sömn är en skolfråga, eftersom dålig sömn kan påverka elevernas skolresultat negativt och dessutom leda till skolk. Och kanske är det lättare att lyssna på skolan än på sina föräldrar. ​

​- Jag hade begränsningar på skärmtid av mina föräldrar, men ibland struntar man i det och ibland är man bara vaken ändå och tänker. Men nu har jag förstått hur viktig sömnen är och det är lättare att somna, säger Lisa Ramström i 8 C.​

​Kommer ni att fortsätta med projektet?​

– Absolut! Vi fortsätter med det här för alla som går i sjuan. Vi ser det som en del i vårt hälsofrämjande arbete, säger skolpsykologen Emma Cronberg.​

Ställ dina frågor till sömnforskaren

I dag klockan 10.00 kommer sömnforskaren Serena Bauducco att svara på era frågor om sömn.

Fakta om Kumla kommuns sömnprojekt:

  • Elever i sjunde klass på Vialundsskolan får fem lektioner om sömn, stress, vardagsaktiviteter och teknikanvändande.
  • Projektet använder sig av YAPI-sömn, ett skolverktyg som arbetats fram genom forskning vid Örebro universitet.
  • En stor del handlar om hur eleverna planerar sin tid och att sömnen får ta plats.
  • Utöver arbetet på högstadiet vänder sig också kommunens elevhälsoteam till föräldrar till barn i F-6, för att hjälpa dem att hitta bra sömnrutiner för sina barn.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.