Ångest, depression och mobbning är faktorer som man normalt kopplar till hög skolfrånvaro bland elever i högstadiet. Men Örebroforskaren Serena Bauduccos avhandling visar att sömnproblem är det som allra tydligast kan knytas till hög frånvaro.
– Ungdomarna som visade symptom på sömnsvårigheter hade tre gånger högre frånvaro än de som inte hade svårt att sova. Det är ganska mycket, kommenterar hon i ett pressmeddelande från Örebro Universitet.
Mår sämre psykiskt
Hon har nu lagt fram en avhandling som visar att ungdomar som sover för lite mår sämre psykiskt. Den här gruppen har sämre sömnrutiner och är mer stressade och oroliga för skolan än de som sover ordentligt. Dessa ungdomar har även med sig mobilen eller datorn i sängen i högre grad än andra.
– Vi kontrollerade även andra saker som kan ha koppling till hög frånvaro – till exempel mobbning, depression och ångest. Men sambandet mellan sömnsvårigheter och varför de inte gick till skolan var mycket tydligt.
Sen skolstart intressant
Det finns skolor i Sverige som har infört senare start på skoldagen för att man vill anpassa sig till tonåringarnas dygnsrytm. Vissa forskare menar att sovmorgon kan leda till att elever presterar bättre.
Serena Bauducco tycker att det här är en intressant utveckling.
– Sen skolstart för med sig mycket annat, personalen måste ändra sina tider, busstidtabellerna måste göras om med mera. Jag tycker att det här ändå är värt att testa, bara man ser till att utvärdera det man gjort.
Så kan då få bättre sömn
Serena Bauducco och hennes forskarkollegor genomförde också ett sömnprogram med högstadieelever i Örebro.
Syftet var att hjälpa ungdomarna att skaffa sig rutiner för att få en bra sömn.
Det handlade om enkla saker som att:
- inte ta med sig mobilen i sängen
- inte skicka eller svara på sms efter klockan tio på kvällarna
- planera sin tid så att det finns utrymme för både skola, fritid – och sömn
– Ett resultat var att de ungdomar som sov minst fick bättre sömnrutiner, konstaterar Serena Bauducco. De blev mindre stressade och sov bättre.